Kalite Yönetim Sistemi
Etkili ve sağlam bir kalite kontrol sistemi için dört temel kriter vardır. Bu kriterler kalite planlama, uygulama, inceleme ve iyileştirme olarak sıralanır.
MADDE 22- (1) Kalite Planlama
Planlama, bir kalite yönetim sürecinin ilk adımıdır. Bu adımda, hedefler ve temel değerler belirlenir. Önemli olan bu adımda, kalite sisteminin ne olduğunun belirlenmesi, bu sistemi karşılamak için neler yapılacağının planlanması ve kalite sisteminin karşılanıp karşılanmadığını kontrol etmek için hangi yöntemlerin kullanılacağının belirlenmesidir.
Kalite kontrol planlama sürecini belirleyebilmek için aşağıdaki sorulardan yararlanılabilir.
Edebiyat, Kültür ve Sanatsal faaliyetler beklentileri ve ihtiyaçları karşılıyor mu?
Faaliyetlerin kalite hedefleri nelerdir?
Uygulanabilir Edebiyat, Kültür ve Sanatsal faaliyetler nelerdir?
Süreçler ve prosedürler için planlama nasıl olmalı?
Edebiyat, Kültür ve Sanatsal faaliyetlere ait potansiyel kalite sorunları neler olabilir?
Hangi kaynaklara (personel, bütçe, ekipman gibi) ihtiyaç olacak?
MADDE 22- (2 ) Kalite Uygulama
Bir plana sahip olunduğunda, kalite kontrol süreci başlar. Kalite kontrol süreci, planlama sırasında belirlenen hedeflerin gerçekçi ve uygulanabilir olduğunu doğrulamak amacıyla yapılan fiziksel inceleme ve testleri kapsar.
Kalite kontrol sürecinde sahip olunan donanımların karşılandığını onaylar ve düzeltilmesi gereken herhangi bir sorun olduğunda bu sorunu erkenden tespit eder. Problemler ne kadar erken fark edilirse, o kadar kaliteli faaliyetler gerçekleşir.
Kalite kontrolde uygulanması gereken bazı önemli adımlar vardır.
Edebiyat, Kültür ve Sanatsal faaliyetlerin beklentileri karşılayıp karşılamadığından emin olmak için anketlerle iç denetim yapılır.
Edebiyat, Kültür ve Sanatsal faaliyetlerin beklentileri gerçekleştiğini anlamak için anketler yapılır.
Edebiyat, Kültür ve Sanatsal faaliyetlere ilişkin veri toplanır.
Edebiyat, Kültür ve Sanatsal faaliyetlerin uygunluğunu ölçmek için istatistiksel araçlardan yararlanılır.
Kusurları tespit edip düzeltilir.
Edebiyat, Kültür ve Sanatsal faaliyetler süreci için geri bildirim verilir.
MADDE 22- (3) Kalite İnceleme
Kalite güvencesi, Edebiyat, Kültür ve Sanatsal faaliyetlerin planlama ve uygulama sürecine kadar olan aşamaya odaklanan proaktif bir yaklaşımdır. Hedefi, doğru süreçlerin titizlikle incelenmesi ve güvence altına alınması yoluyla hataları önlemektir. Kalite güvencesi ile faaliyetlerin kaynağında denetleme ve hataların minimize edilmesi sağlanır.
Kalite güvencesi aşamasında, süreç denetimleri yapabilir, eğitimler düzenleyebilir ve sürekli iyileştirme faaliyetleri teşvik edebilir. Bu uygulamalar süreci daha başarılı yönetmeye yardımcı olur.
MADDE 22- (4) Kalite İyileştirme
Kalite iyileştirme, kalite yönetim sisteminin son ve sürdürülebilir olmasını sağlayan en önemli adımıdır. Kalite iyileştirme, mevcut durumları gözden geçirerek iyileştirme alanları bulmaya odaklanır. İyileştirilmesi gereken noktalar varsa değişiklikler uygulanmalı ve sonuçlar sürekli izlenmelidir. Kalite iyileştirme adımı, faaliyetlerin daha iyi hale getirmesi için sürekli iyileştirme çabasıdır.
Gerektiği zaman iyileştirmeler yapılmadığı sürece, kalite yönetim sisteminden beklenilen fayda sağlanamaz. Sürekli iyileştirme isteği, kurumun başarılı olmasını sağlayan önemli bir faktördür. Bu yüzden, tüm süreçleri, faaliyetleri gözden geçirmeli ve kalite kontrol sürecini yeniden başlatmalı.
Kalite iyileştirme süreçlerini verimli yürütmek için kök neden analizi, karşılaştırmalı analiz, geri bildirim gibi teknikleri kullanılabilir.