
T.C.
KAHRAMANMARAŞ SÜTÇÜ İMAM ÜNİVERSİTESİ
KAHRAMANMARAŞ EDEBİYAT UYGULAMA VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
(EDEM) YÖNERGESİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1- (1) Bu Yönetmeliğin amacı, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Kahramanmaraş Edebiyat Uygulama ve Araştırma Merkezinin amaçlarına, faaliyet alanlarına, yönetim organlarına ve yönetim organlarının görevleri ile bu organların çalışma şekline ilişkin usul ve esasları düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 - (1) Bu Yönetmelik; Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Kahramanmaraş Edebiyat Uygulama ve Araştırma Merkezinin amaçlarına, faaliyet alanlarına, yönetim organlarına, yönetim organlarının görevleri ve çalışma şekline ilişkin hükümleri kapsar.
Dayanak
MADDE 3 - (1) Bu Yönetmelik; 4/11/1981 tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 7nci maddesinin birinci fıkrasının (d) bendinin (2) numaralı alt bendi ile 14 üncü maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4-(1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Merkez: Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Kahramanmaraş Edebiyat Uygulama ve Araştırma Merkezini (EDEM),
b) Müdür: Merkezin Müdürünü,
c) Rektör: Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Rektörünü,
ç) Üniversite: Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesini (KSU),
d) Senato: Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Senatosunu,
e) Yönetim Kurulu: Merkezin Yönetim Kurulunu
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Merkezin Amacı ve Faaliyet Alanları
Merkezin amacı
MADDE 5-(1) Merkezin amacı; Kahramanmaraş, kadim bir medeniyete ev sahipliği yapmış tarihsel düzlemde birçok önemli şair ve yazarı bağrından çıkarmış, günümüz edebiyatına da ciddi katkılar sunmuş önemli bir şehrimizdir. Bu güçlü edebî damarın şehirde varlığı ve devam ediyor olması gelecekte de edebiyat alanında önemli kişiliklerin şehrimizde yetişebileceğini göstermektedir. Bu bağlamda Kahramanmaraşlı şair, yazar ve halk ozanlarının yazılı ve sözlü edebiyat ürünlerini derlemek, bir araya getirmek, üzerinde bilimsel çalışmalar yapmak/yaptırmak ve yayın konusunda destek sağlamak, yetenekli gençleri yaratıcı yazma eğitimi yoluyla geleceğe hazırlamak ve şehrimizdeki tüm edebiyat faaliyetlerini desteklemektir.
Merkezin faaliyet alanları
MADDE 6-(1) Merkezin faaliyet alanları şunlardır:
a) Kahramanmaraş'ın edebiyat birikimi ile doğrudan ve dolaylı ilgili olan her konuda araştırma, inceleme yapmak, yaptırmak, bu gibi çalışmalara katılmak ve desteklemek.
b) Kahramanmaraş'ta yayınlanmış ve yayınlanan edebiyat kültür ve sanat içerikli gazete ve dergilerdeki edebî yazıları derlemek, üzerinde çalışmalar yapmak ve yayını konusunda destek sağlamak.
c) Üniversite akademik ve idari personeli ile öğrencilerin edebi/bilimsel çalışmalarını yayımlamak amacıyla periyodik yayınlar yapmak.
ç) Yazılı ve sözlü edebiyatın ilgili alan ve konularında yurt içi ve yurt dışı kuruluşlar ve araştırıcılarla amaçlar doğrultusunda işbirliği yapmak, araştırmaları desteklemek, ortak araştırma çalışmalarını planlamak ve yürütmek.
d) Kahramanmaraş'ın edebiyat birikimi konusunda ulusal ve uluslararası düzeyde seminerler, konferanslar, bilgi şölenleri, kongreler, televizyon programları, kurslar, çalıştaylar, atölyeler, yarışmalar, teşvik ödülleri, edebiyat festivalleri düzenlemek, düzenlenmesine katkı sağlamak ve yazarlık girişimciliğini desteklemek.
e) Kamu veya özel kurum, kuruluş ve kişilerden gelecek istekler doğrultusunda incelemeler ve araştırmalar, programlar gerçekleştirmek, yayınlar yapmak, yaptırmak, teşvik etmek ayrıca bu konuda kitaplık ve arşiv oluşturmak.
f) Merkezin faaliyet alanları doğrultusunda Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kahramanmaraş Büyükşehir Belediyesi, diğer belediyeler ve sivil toplum kuruluşlarıyla koordineli çalışmak.
g) Yapacağı her türlü faaliyetler ile ilgili olarak yerli ve yabancı kuruluşlar, kamu kuruluşları ve diğer tüzel kişilerle işbirliği yapmak, protokoller düzenlemek; talep edildiği takdirde danışmanlık hizmeti sunmak.
h) Yaratıcı yazarlık, senaryo ve reklam yazarlığı, medya okur-yazarlığı gibi alanlarda ücretli kurslar ve atölyeler düzenlemek ve danışmanlık hizmeti sunmak.
1) Lisans ve lisansüstü programların Merkezin faaliyet alanları ile ilgili çalışmalarına destek sağlamak.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Merkezin Yönetim Organları, Birimleri ve Görevleri
Merkezin yönetim organları
MADDE 7-(1) Merkezin yönetim organları şunlardır:
Müdür.
Müdür yardımcıları
Yönetim Kurulu.
Müdür
MADDE 8-(1) Müdür, Üniversitenin konusunda uzman öğretim üyeleri arasından Rektör tarafından üç yıl için görevlendirilir. Müdür, görevlendirildiği usul ile görevden alınabilir. Görevi sona eren Müdür aynı usulle yeniden görevlendirilebilir.
(2) Merkezin faaliyet alanlarında çalışan Üniversite öğretim elemanları arasından en çok iki kişi Müdür tarafından Müdür yardımcısı olarak görevlendirilir. Müdür yardımcıları, Müdürün kendilerine vereceği görevleri yapar. Müdürün görevi sona erdiğinde yardımcısı/yardımcılarının da görevi sona ermiş sayılır. Müdür, geçici olarak görevinden ayrılması halinde yerine müdür yardımcılarından birisini veya Yönetim Kurulu üyelerinden birini vekil bırakır ve Rektörlüğe yazılı olarak bildirir.
(3) Müdür; görevi başında bulunmadığı zamanlarda yardımcılarından birini, yardımcıları da bulunmazsa Yönetim Kurulu üyelerinden birini vekil olarak bırakır. Vekalet altı aydan fazla sürerse yeni Müdür görevlendirilir.
(4) Müdür, Merkezin çalışmalarının kurallara uygun ve düzenli olarak yürütülmesinden ve geliştirilmesinden Rektöre karşı sorumludur.
Müdürün görevleri
MADDE 9-(1) Müdürün görevleri şunlardır:
a) Merkezi temsil etmek.
b) Yönetim Kuruluna başkanlık yapmak.
c) Merkezin her yıl özel bütçe dönemine ait yıllık faaliyet plan ve programı ile muhammen bütçesini hazırlayıp Yönetim Kuruluna ve kurul tarafından benimsenen şeklini Rektörün onayına sunmak.
ç) Yıl içinde Merkezin faaliyet plan, program ve bütçesinde önemli değişiklik yapılması gerektiğinde (c) bendinde belirtilen usule göre gerekli işlemleri yapmak.
d) Merkez birimleri arasında koordinasyonu sağlamak ve bu birimlerde görev alan her düzeydeki personel üzerinde genel gözetim ve denetim yapmak.
e) Merkezin ödenek ve personel ihtiyaçlarını gerekçesi ile birlikte Rektörlüğe bildirmek. f) Merkezin her yıl özel bütçe dönemine ait yılsonu faaliyet raporunu hazırlayıp Yönetim Kuruluna ve kurul tarafından benimsenen şeklini Rektörün onayına sunmak.
Müdür yardımcılarının görevleri
MADDE 10-(1) Müdür yardımcılarının görevleri şunlardır:
a) Gerektiğinde Müdüre vekâlet etmek.
b) Merkezin her türlü faaliyetinde Müdüre yardımcı olmak.
c) Merkezin her türlü eğitim, öğretim ve öğrenci işlerini yürütmek.
ç) Müdür tarafından verilen görevleri yerine getirmek.
d) Gerekli resmi evrak ve defterlerin kurallara göre hazırlanması, tutulması ve saklanmasını sağlamak.
(2) Müdür yardımcısı, çalışmalarından Müdüre karşı sorumludur.
Yönetim kurulu
MADDE 11 - (1) Yönetim Kurulu, Müdür ve yardımcıları dâhil yedi üyeden oluşur. Müdür ve yardımcıları dışındaki diğer üyeler, Merkezin çalışma alanları ile ilgili, Müdürce önerilen Üniversitede kadrolu ve tam gün çalışan öğretim elemanları arasından Rektör tarafından seçilir. Yönetim Kurulu üyelerinin görev süresi üç yıldır. Süresi bitmeden ayrılanların veya altı aydan fazla Üniversite dışında görevlendirilenlerin yerine yenileri seçilir. Görev süresi biten üye yeniden görevlendirilebilir.
(2) Yönetim Kurulu, Müdürün daveti üzerine en az dört üye ile toplanır ve kararlar toplantıya katılanların salt çoğunluğu ile alınır. Yönetim Kurulu, görevlerini yerine getirmek için alt ve üst komisyonlar oluşturabilir.
Yönetim kurulunun görevleri
MADDE 12-(1) Yönetim Kurulunun görevleri şunlardır:
a) Müdür tarafından hazırlanan, Merkezin her yılın özel bütçe dönemine ait yıllık faaliyet plan ve programı ile muhammen bütçesini karara bağlamak.
b) Yıl içinde faaliyet plan, program ve bütçesinde önemli değişiklik yapılması gerektiğinde Müdür tarafından yapılan önerileri karara bağlamak.
c) Yıl içinde Merkezin faaliyetleriyle ilgili gelişmeleri değerlendirerek verimlilik düzeyini arttırıcı önerilerde bulunmak.
ç) Merkez bünyesinde yer alacak ilmi kurullar, çalışma grupları ve birimler oluşturmak, bunların çalışma usullerini belirlemek ve aralarında gerekli koordinasyonun sağlanması konusunda kararlar almak.
d) Müdür tarafından hazırlanan, Merkezin her yılın özel bütçe dönemine ait yılsonu faaliyet raporunu karara bağlamak.
e) Merkezin faaliyetlerinin yürütülmesinde Müdüre yardımcı olmak ve değerlendirmeler yapmak.
f) Bilimsel araştırma faaliyetleri konusunda projeler üretmek.
g) Merkezin faaliyet alanlarıyla ilgili alt birimlerin açılması veya kapatılması, personel ihtiyacı, projelerle ilgili karar almak ve bu kararları Rektörün onayına sunmak.
h) Merkezin genel işleyişi, düzeni ve idari personeli ile ilgili Müdür tarafından yapılan önerileri karara bağlamak, gerektiğinde bu konularda Müdüre düzenleme yetkisi vermek.
1) Müdürün önerileri doğrultusunda özelde Kahramanmaraş edebiyat alanıyla alakalı olmak üzere proje ve çalışma gruplarını oluşturmak, yapılacak işleri düzenlemek.
Merkezin birimleri
MADDE 13-(1) Merkez çalışmalarını daha etkin ve verimli yürütmek üzere, Müdürün önerisi ve Yönetim Kurulunun kararıyla Merkezin faaliyet alanlarıyla ilgili aşağıdaki birimler oluşturulur.
a) Edebi Eseler Birimi,
b) Halk Ozanları Birimi,
c) Medya Birimi,
d) Yaratıcı Yazarlık Eğitimi Birimi,
(2) Merkez birimlerinin kuruluş ve çalışma esasları Yönetim Kurulunca belirlenir.
(3) Birinci fıkrada belirtilenler dışında, gerektiğinde ve Yönetim Kurulunca uygun görüldüğü takdirde başka birimler kurulabilir.
(4) Birimlerin her biri Yönetim Kurulu tarafından belirlenen esaslara göre seçilen ve Müdür tarafindan görevlendirilen bir birim sorumlusu tarafından yönetilir.
(5) Her birim birden fazla proje çalışması yürütebilir. Birim sorumlusu, ilgili projelerin yürütülmesi, denetlenmesi ve faaliyet raporlarının hazırlanmasından sorumludur.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Personel ihtiyacı
MADDE 14 - (1) Merkezin akademik ve idari personel ihtiyacını karşılamak üzere gerekli görevlendirmeler, Müdürün önerisi üzerine 2547 sayılı Yükseköğretim Kanunun 13'üncü maddesine göre Rektör tarafından yapılır.
Öğretim elemanları ve uzmanlar
MADDE 15 (1) Merkezde görevlendirilen öğretim elemanları ve uzmanlar görev dağılımlarına göre; Merkezin periyodik toplantılarına katılmak, projelerde görev almak, bulundukları birimlerin işleyişini sağlamakla yükümlüdürler.
Malzeme ve demirbaşlar
MADDE 16 - (1) Merkez faaliyetleri kapsamında alınan her türlü alet, malzeme ve demirbaşlar Merkezin kullanımına tahsis edilir.
Gelirler
MADDE 17 - (1) Merkezin amacına uygun olarak kabul edilecek ayni ve/veya nakdi her türlü bağış ve yönetim kurulunun onayladığı eğitim faaliyetleri ve gelir getirici faaliyetlerden elde edilecek maddi imkânlardır.
Harcama yetkilisi
MADDE 18 - (1) Merkezin harcama yetkilisi Merkez Müdürüdür.
Hüküm bulunmayan haller
MADDE 19 - (1) Bu Yönetmelikte hüküm bulunmayan hållerde, 2547 sayılı kanun ve ilgili diğer mevzuat hükümleri ile Üniversite Senatosu kararları uygulanır.
Yürürlük
MADDE 20-(1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 21 - (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Rektörü yürütür.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Kalite Yönetim Sistemi
Etkili ve sağlam bir kalite kontrol sistemi için dört temel kriter vardır. Bu kriterleri kalite planlama, uygulama, inceleme ve iyileştirme olarak sıralanır.
MADDE 22- (1) Kalite Planlama
Planlama, bir kalite yönetim sürecinin ilk adımıdır. Bu adımda, hedefler ve temel değerler belirlenir. Önemli olan bu adımda, kalite sisteminin ne olduğunun belirlenmesi, bu sistemi karşılamak için neler yapılacağının planlanması ve kalite sisteminin karşılanıp karşılanmadığını kontrol etmek için hangi yöntemlerin kullanılacağının belirlenmesidir.
Kalite kontrol planlama sürecini belirleyebilmek için aşağıdaki sorulardan yararlanılabilir.
Edebiyat, Kültür ve Sanatsal faaliyetler beklentileri ve ihtiyaçları karşılıyor mu?
Faaliyetlerin kalite hedefleri nelerdir?
Uygulanabilir Edebiyat, Kültür ve Sanatsal faaliyetler nelerdir?
Süreçler ve prosedürler için planlama nasıl olmalı?
Edebiyat, Kültür ve Sanatsal faaliyetlere ait potansiyel kalite sorunları neler olabilir?
Hangi kaynaklara (personel, bütçe, ekipman gibi) ihtiyaç olacak?
MADDE 22- (2 ) Kalite Uygulama
Bir plana sahip olunduğunda, kalite kontrol süreci başlar. Kalite kontrol süreci, planlama sırasında belirlenen hedeflerin gerçekçi ve uygulanabilir olduğunu doğrulamak amacıyla yapılan fiziksel inceleme ve testleri kapsar.
Kalite kontrol sürecinde sahip olunan donanımların karşılandığını onaylar ve düzeltilmesi gereken herhangi bir sorun olduğunda bu sorunu erkenden tespit eder. Problemler ne kadar erken fark edilirse, o kadar kaliteli faaliyetler gerçekleşir.
Kalite kontrolde uygulanması gereken bazı önemli adımlar vardır.
Edebiyat, Kültür ve Sanatsal faaliyetlerin beklentileri karşılayıp karşılamadığından emin olmak için anketlerle iç denetim yapılır.
Edebiyat, Kültür ve Sanatsal faaliyetlerin beklentileri gerçekleştiğini anlamak için anketler yapılır.
Edebiyat, Kültür ve Sanatsal faaliyetlere ilişkin veri toplanır.
Edebiyat, Kültür ve Sanatsal faaliyetlerin uygunluğunu ölçmek için istatistiksel araçlardan yararlanılır.
Kusurları tespit edip düzeltilir.
Edebiyat, Kültür ve Sanatsal faaliyetler süreci için geri bildirim verilir.
MADDE 22- (3) Kalite İnceleme
Kalite güvencesi, Edebiyat, Kültür ve Sanatsal faaliyetlerin planlama ve uygulama sürecine kadar olan aşamaya odaklanan proaktif bir yaklaşımdır. Hedefi, doğru süreçlerin titizlikle incelenmesi ve güvence altına alınması yoluyla hataları önlemektir. Kalite güvencesi ile faaliyetlerin kaynağında denetleme ve hataların minimize edilmesi sağlanır.
Kalite güvencesi aşamasında, süreç denetimleri yapabilir, eğitimler düzenleyebilir ve sürekli iyileştirme faaliyetleri teşvik edebilir. Bu uygulamalar süreci daha başarılı yönetmeye yardımcı olur.
MADDE 22- (4) Kalite İyileştirme
Kalite iyileştirme, kalite yönetim sisteminin son ve sürdürülebilir olmasını sağlayan en önemli adımıdır. Kalite iyileştirme, mevcut durumları gözden geçirerek iyileştirme alanları bulmaya odaklanır. İyileştirilmesi gereken noktalar varsa değişiklikler uygulanmalı ve sonuçlar sürekli izlenmelidir. Kalite iyileştirme adımı, faaliyetlerin daha iyi hale getirmesi için sürekli iyileştirme çabasıdır.
Gerektiği zaman iyileştirmeler yapılmadığı sürece, kalite yönetim sisteminden beklenilen fayda sağlanamaz. Sürekli iyileştirme isteği, kurumun başarılı olmasını sağlayan önemli bir faktördür. Bu yüzden, tüm süreçleri, faaliyetleri gözden geçirmeli ve kalite kontrol sürecini yeniden başlatmalı.
Kalite iyileştirme süreçlerini verimli yürütmek için kök neden analizi, karşılaştırmalı analiz, geri bildirim gibi teknikleri kullanılabilir.
Ek-3: Merkezde Kullanılacak Bağış Protokol Örneği
ŞARTLI BAĞIŞLAMA SÖZLEŞMESİ
Madde 1-... ile (bundan böyle "Bağışta Bulunanlar" olarak anılacaktır) ile Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Kahramanmaraş Edebiyat Uygulama ve Araştırma Merkezi (bundan böyle "Merkez" olarak anılacaktır) arasında, Kahramanmaraş'ta ...tarihinde "Şartlı Bağışlama Sözleşmesi" imzalanmıştır.
Madde 2- Bu sözleşme ile Bağışta Bulunanlar 2547 sayılı Kanun'un 56/a maddesine göre şartlı bağış statüsünde olmak ve yılda ... kadar veya ... tutarı aşmayacak bir meblağı Merkezin ... yıllık giderlerini karşılamayı taahhüt eder.
Madde 3- Bağışta Bulunanlar en az üç ay önceden haber vermek kaydıyla, herhangi bir gerekçe göstermeden bu sözleşmeyi tek taraflı olarak feshedebilir. Fesih halinde bağışlanan meblağdan kalan miktar başlanmış çalışmalarla ilgili masraflar ödendikten ve taahhütler yerine getirildikten sonra- Bağışta Bulunanlara iade edilir.
Madde 4- Beş yıllık sürenin dolmasından üç ay öncesine kadar Bağışta Bulunanlar tarafından sözleşmenin uzatılacağına dair bildirim olmadığı takdirde bu sözleşme, 2'inci maddede belirtilen sürenin sonunda kendiliğinden feshedilmiş sayılır. Sözleşmenin yenilenmemesi durumunda bağışlanan meblağdan kalan miktar -başlanmış çalışmalarla ilgili masraflar ödendikten ve taahhütler yerine getirildikten sonra- Bağışta Bulunanlar'a iade edilir.
Madde 5- Merkez çalışmalarının ürünü olan fikir ve sanat eserlerinin yayımlanmasına karar verilmesi durumunda yayınla ilgili masraflar bağışlanan meblağdan karşılanır; bu yayınlardan elde edilecek gelirler Merkez'e irad kaydedilir. Merkez için satın alınacak kitap ve diğer ayniyat öncelikle Merkez çalışmalarında değerlendirilmek kaydıyla Merkez'in demirbaş kaydına alınır.
Madde 6- Bağışta Bulunanlarca bağışlanacak meblağ, münhasıran Merkezin gelirlerinin yatırılacağı ayrı bir hesapta korunur. Merkez harcamaları ve Müdür'ün harcama konusundaki yetkileri ile ilgili usul ve esaslar Merkez Yönetim Kurulunca belirlenir. Gerekirse bununla ilgili Yönergeler hazırlanıp senatonun onayına sunulur.
Madde 7- Sözleşme hükümlerinde değişiklik yapmayı gerektiren durumlar ortaya çıkarsa taraflarca karşılıklı mutabakat sağlanarak bu değişiklikler yapılabilir.
Madde 8- Sekiz maddeden oluşan bu sözleşme iki nüsha tanzim edilmiş olup taraflarca imzalandığı tarihte yürürlüğe girer.